Utrikesministeriets nya process för arbetstillstånd hotar att förstöra bärsäsongen

Pressmeddelande 7.5.2026

Riksdagsledamot Christoffer Ingo (SFP) lämnade idag in ett skriftligt spörsmål till utrikesminister Elina Valtonen om hur Finland ska trygga säsongsarbetskraften från Thailand under den inkommande bärsäsongen. 

Finlands skogsbär är en naturresurs med stor exportpotential. Förädlingen av skogsbär är en växande bransch som sysselsätter tusentals inom livsmedels- och kosmetiksektorn. Men bärsäsongen är kort, och bären måste plockas då de är mogna. 75% av vår kommersiella skogsbärsskörd plockas av utländska säsongarbetare, varav de flesta kommer från Thailand. 

– Det rör sig om erfarna och pålitliga arbetare som i många fall jobbat för samma finländska bärföretag i över tio år. På senare år har bärplockarnas anställningsskydd via nödvändiga lagändringar förbättrats markant. Därför är det obegripligt hur utrikesministeriet nu plötsligt gör radikala processändringar som riskerar omöjliggöra arbetstillstånd i Finland.  

I år har utrikesministeriet och Finlands ambassad i Bangkok överraskande ändrat ansökningssystemet för säsongarbetsvisum. Nu måste arbetarna personligen resa till Bangkok för att lämna in sin ansökan, samtidigt som antalet ansökningar per dag har begränsats kraftigt då resurserna på ambassaden inte räcker till.  

– Det här leder till att en stor del av bärplockarna som borde vara i de finländska skogarna om några månader, inte ens lyckats få en visumintervju i Bangkok, säger Ingo. 

Orsaken till förändringarna är att man försöker hindra människohandel och utnyttjandet av arbetskraft, vilket naturligtvis är viktigt och helt i linje med lagändringarna som riksdagen har gjort. Sedan 2024 ska säsongsarbetare vara anställda, till skillnad från att de tidigare var i Finland med turistvisum och utan formell arbetsgivare.  

– Det finns inga orsaker att ändra på visumförfarandet som har visat sig fungera bra. Nu äventyras istället företagares verksamhetsmöjligheter och därtill ser vi nu en ny marknad i Thailand oärliga aktörer. Redan nu finns det tecken på att mer suspekta förmedlingsföretag har aktiverat sig, konstaterar Ingo. 

I sitt spörsmål frågade Ingo av minister Valtonen om vilka åtgärder som kommer att tas för att säkerställa att säsongarbetsvisumansökningarna behandlas i tid, och hur arbetet för att bekämpa utnyttjandet av utländsk säsongarbetskraft i fortsättningen ska göras i dialog med branschorganisationerna.

Ingo på Nordens dag: Nu behövs en kraftledning mellan Österbotten och Västerbotten

Pressmeddelande 23.3.2026

Idag firas Nordens dag. Riksdagsledamot Christoffer Ingo (SFP) lyfter fram Kvarkenregionen som unik på många sätt: Regionen har en tät arbetsmarknad, flygförbindelser, färjeförbindelser, hög självförsörjning och samarbeten inom de flesta sektorer. Ingo konstaterar att Kvarkenregionerna är världens mest integrerade region - i världens mest integrerade region, alltså Norden.  

– Nordens dag är ett bra tillfälle att stanna upp och reflektera över hur långt vi har kommit i integreringen. Men framför allt är det också tillfälle att fundera på nästa steg i integreringen av vår region, säger Ingo. 

Projektet Nordic Connector är ett långvarigt projekt med målet att integrera Norden ännu mer. Och i det projektet har Österbotten en nyckelroll. Eftersom den långsiktiga målsättningen är en fast förbindelse över Kvarken, anser Ingo att man borde börja med det steg på kort sikt ger mest tillbaka, i förhållande till antal investerade euro. Enligt Ingo borde det första steget vara en kraftledning som knyter samman regionerna.  

– En kraftledning mellan Österbotten och Västerbotten skulle stärka båda regionerna och därmed båda länderna, då energiproduktionen i Sverige och Finland märkbart skiljer sig från varann. På svenska sidan består elproduktionen främst av vattenkraft, och på vår sida är det vindkraft som gäller. Om vi bättre kan utnyttja varandras styrkor, vinner båda länderna i den globala konkurrensen, säger Ingo. 

Ingo ser ökad integrering av energisystemen som en avgörande konkurrenskraftsfråga och efterlyser snabba tag av respektive länders energimyndigheter. 

– För att våra regioner ska kunna växa och vara ännu mera konkurrenskraftiga behöver vi ett stabilt och utvecklat elnät. Med tanke på hur inte bara regionernas, utan också ländernas energiproduktion och förbrukning förväntas öka bara inom de närmaste åren behöver vi ha klara planer på hur vi mest effektivt använder och flyttar den fossilfria energin som vi på båda sidorna kan producera, säger Ingo. 

Infrastrukturen måste utvecklas smart: “Grusvägar är inte automatiskt billigare än välgjorda asfaltvägar”

Pressmeddelande 17.3.2026

Riksdagsledamot Christoffer Ingo lyfte i sitt gruppanförande i riksdagen fram vikten av fungerande trafikförbindelser när riksdagen behandlade statsrådets redogörelse om det riksomfattande trafiksystemet 2026–2037, den så kallade Trafik 12-planen.  

Goda förbindelser är en förutsättning för att människor ska kunna ta sig till arbete, skola och service. Samtidigt är de avgörande för näringslivet och för att våra logistikkedjor ska fungera smidigt. I sitt anförande lyfter Ingo betydelsen av att smart utveckla och trygga finansieringen av den grundläggande infrastrukturen, såsom vägar och järnvägar. 

– Exempelvis är inte grusvägar automatiskt billigare än välgjorda asfaltsvägar.  Vägar som förfaller och broar som begränsar tung trafik blir flaskhalsar som bromsar både vardagen och konkurrenskraften. När förbindelserna fungerar, fungerar vardagen, säger Ingo.  

Ingo betonar att trafikpolitiken måste stödja utvecklingen i hela landet och ta hänsyn till regionala styrkor och behov. I Nyland handlar utvecklingen om att trygga finansieringen för närtågstrafik. I Egentliga Finland finns det ett stort behov av att få i gång närgångstrafiken. 

– Infrastrukturen som stöder exportindustrin i Österbotten behöver stärkas, vilket Trafik 12-planen definitivt möjliggör, säger Ingo.  

Förutsägbarheten i Trafik12-planen är avgörande för långsiktiga investeringar 

Ingo välkomnar de överenskommelser som nu gjorts om färjetrafiken, förbindelsebåtarna och de privata väglagsfärjorna. Bland annat slås längre avtalsperioder fast för att möjliggöra mer ändamålsenlig och miljövänlig användning av fartyg, samtidigt som stödet till de privata väglagsfärjorna tryggas och finansieringslösningar för framtiden utreds. Ingo poängterar  att skärgården har egna behov när det gäller trafik, som måste beaktas. 

– Genom att stärka färjetrafiken, förbindelsebåtarna och stödet till de privata väglagsfärjorna tryggar vi både tillgängligheten och livskraften i våra skärgårds- och glesbygdsområden, säger Ingo.  

Avslutningsvis betonar Ingo att Trafik 12-planen skapar en viktig grund för långsiktig utveckling, och hur viktigt det är att det finns en stabil och förutsägbar grund för både person- och godstrafiken. 

–En stabil och förutsägbar plan ger kommuner, landskap och näringsliv bättre möjligheter att planera långsiktigt och investera i framtiden. Det är så vi skapar tillväxt och framtidstro i hela Finland, avslutar Ingo. 

Ellen Bos är ny riksdagsassistent för Christoffer Ingo

Pressmeddelande 5.3

Ellen Bos är ny riksdagsassistent för riksdagsledamot Christoffer Ingo (SFP). Bos är politicies kandidat och i slutskedet av sina magisterstudier i internationell rätt vid Åbo Akademi. Hon är hemma från Vasa och har tidigare arbetat som nyhetsreporter vid Svenska Yle både i Österbotten och Åboland.  

– Det glädjer mig att få börja arbeta som Ingos assistent. I mitt arbete får jag en djup inblick i beslutsfattandet, och jag ser fram emot att få jobba med flera intressanta ämnen och kunna stödja Ingo i hans arbete. Jag tror att mina erfarenheter som reporter i Österbotten ger mig en bra inblick i de frågor som berör invånarna i Vasa valkrets, och jag tror att vårt samarbete kommer att fungera väldigt bra, säger Bos. 

Bos inledde sitt arbete i riksdagen den 2.3 och kommer att arbeta med såväl kommunikation och politisk beredning som uppföljning av utskottsarbete och arbetsgrupper. 

– Med Ellen får jag en assistent med bred insyn i de dagliga frågorna som rör Vasa valkrets. Hennes erfarenheter från journalistiken och inom kommunikation lämpar sig mycket väl som stöd i det dagliga riksdagsarbetet, säger Ingo.  

Lösningarna på klimatfrågan finns lokalt: “Vi måste använda de åtgärder som ger mest nytta”

Pressmeddelande 3.3.2026

Riksdagen debatterade idag statsrådets första redogörelse om klimatplanerna på medellång och lång sikt. Svenska riksdagsgruppens gruppanförande hölls av riksdagsledamot Christoffer Ingo, där han betonade att Finland måste fortsätta arbeta målmedvetet för att uppnå klimatneutralitet inom tio år. 

För att kunna nå detta måste utsläppen minskas och kolsänkorna stärkas. Trots att klimatfrågan är global, så finns lösningarna lokalt. Och Finland kan göra skillnad, poängterar Ingo. 

Nyckeln är en nationell cleantech-strategi  

Ingo lyfte fram regeringens investeringsstöd för projekt som främjar grön omställning, då det här finns investeringspotential upp till 300 miljarder euro.  

Därför utlyser SFP en nationell cleantech-strategi, som tillsammans med satsningarna i forskning kan säkerställa en långsiktig och hållbar tillväxt samt att investeringarna ros i land, säger Ingo. 

Markanvändningssektorn spelar en avgörande roll då klimatmålen ska nås. För att kunna stärka kolsänkan finns det flera åtgärder som bör främjas, som bland annat att satsa på METKA-skogsvårdsstödet, gödsling, och restaurering av våtmarker. Detta bör göras tillsammans med markägarna. 

Flera åtgärder finns tillgängliga, och vi måste använda de som ger mest nytta i förhållande till prislappen, för samhället och med vår försörjningsberedskap i åtanke, säger Ingo 

“Det är inte statens sak att säga hur mycket en privat skogsägare får avverka” 

Ingo poängterar att SFP värnar om det privata skogsägandet, främjandet av frivilliga skyddsåtgärder och längre avverkningscykler. 

Det är inte statens sak att säga hur mycket en privat skogsägare får avverka i sin skog men det är upp till staten att skapa incitament som gynnar aktivt och ansvarsfullt skogsbruk, säger Ingo. 

Ingo i möte med Europol: Rysk hybridpåverkan förebyggs genom satsningar på den inre säkerheten

Riksdagens förvaltningsutskott skickar en delegation till den gemensamma parlamentariska kontrollgruppen för Europols (JPSG-Europol) möte i Nikosia, Cypern 3.-6.2.2026. I delegationen ingår Svenska riksdagsgruppens ledamot Christoffer Ingo. Kontrollgruppens möte diskuterar den framtida reformen av Europols uppgifter, verksamhet och tillsyn, Europols roll i bekämpningen av människohandel och samarbetet mellan Europol och andra EU-byråer i kampen mot ekonomisk brottslighet.

-          Europols roll i bekämpningen av internationell brottslighet är en kritisk del av vår integrerade region. Då brottslighetens former konstant ändrar, är det viktigt att följa upp hur vi kan genom ett brett europeiskt samarbete bekämpa även framtida hot mot våra samhällen, säger Ingo.

Ingos budkap på hörandet är att Finland satsar stora resurser på polisen, gränsbevakningen, centralkriminalpolisen, tullen och säkerhetspolisen som dagligen framförallt bevakar aktivitet längs med Finlands över 1300 km långa gräns till Ryssland.

-          För tillfället ser vi inga hot från öst eftersom gränsen är stängd och hårt bevakad. Däremot är det för Finland av högsta vikt att övriga medlemsländer och Europol håller garden hög så att rysk hybridpåverkan och potentiella ryskvänliga angrepp mot våra samhällen omöjliggörs , säger Ingo

Riksdagen öppnar upp spelmarknaden och inför ett licensbaserat system

Pressmeddelande 5.12.2025

Riksdagens förvaltningsutskott har idag godkänt betänkandet om den nya penningspelslagen, vilket innebär att Finland från och med 1 juli 2027 går över till ett licensbaserat system och delvis slopar Veikkaus monopol.

– Det här är ett viktigt steg för att modernisera vår spelmarknad och anpassa spelmarknaden till dagens realiteter. De utdelningsbara medlen från Veikkaus vinst har minskat årligen, samtidigt som andra aktörer redan idag dominerar flera spelsegment. Genom licenssystemet kommer privata aktörer att betala en spelskatt, som ska riktas till förebyggande och vård av spelmissbruk samt till organisationer som idag får stöd via Veikkaus vinstmedel,säger Christoffer Ingo, riksdagsledamot och medlem av förvaltningsutskottet.

Till förvaltningsutskottets betänkandet bifogades fyra viktiga förutsättningar som riksdagen förväntas godkänna nästa vecka:

  1. Spelspärrregister och förlustgränser: Statsrådet ska utreda möjligheten till ett system där spelare kan sätta en individuell förlustgräns som gäller för alla spelleverantörer.

  2. Övervakning och tillsyn: Statsrådet ska följa utvecklingen av kanaliseringsgraden och spelrelaterade skador samt säkerställa resurser för myndighetstillsyn och arbete mot spelmissbruk.

  3. Hästnäringens verksamhetsförutsättningar: Riksdagen förutsätter att regeringen följer reformens effekter på hästnäringens verksamhetsförutsättningar från och med övergångsperiodens början och vid behov omedelbart vidtar åtgärder för att trygga näringens framtid.

  4. Skraplotter som gåva: Statsrådet ska utreda möjligheten att ge skraplotter som gåva och vidta nödvändiga lagstiftningsåtgärder.

– Genom att införa ett licensbaserat system kan man i framtiden säkerställa att spelmarknaden i Finland fungerar öppet och ansvarsfullt, där spelare skyddas och medlen från spel används på ett hållbart sätt även i fortsättningen, avslutar Ingo.

Fullt stöd till medborgarinitiativet om att begränsa billighandeln

Pressmeddelande 14.11.2025

Riksdagen debatterade på torsdagen ett medborgarinitiativ om begränsningar till billighandeln som förvränger konkurrensen, skadar den finländska handeln och orsakar stora miljöproblem.

År 2024 kom det från utanför EU ca 28 miljoner paket med värde under 150 euro. I år visar statistiken att importen kan öka till 50 miljoner paket. De mest vanliga produkterna är textilier och kläder samt elektronik. 

– Företag som Wish, Temu och Shein tar inget ansvar i Europa och betalar ingen skatt till Finland.  Vi klarar oss utan billigt strunt producerat på sätt som aldrig hade klarat europeiska standarder, säger Ingo.

Medborgarinitiativet vill begränsa dylika företag från sin aggressiva marknadsföring samt en begär en utredning om beskattning. Inom EU bereds ett förslag om att tullandet av paket även värda under 150 euro skulle börja beskattas. Endast beskattning är enligt Ingo inte tillräckligt då såväl marknadsföringen som designkopiornas etik bör ifrågasättas. 

– Våra företag investerar enorma resurser på produktutveckling och det är upp till staten att skydda vår egen formgivning. Kinesiska billigvaruföretag använder mycket aggressiv marknadsföring för att locka till sig konsumenter, erbjuder ohållbara produkter till vrakpriser och gör intrång i immateriella rättigheter var dag. Så får det inte fortsätta därför stöder jag medborgarinitiativet, säger Ingo

Christoffer IngoKommentera
Livsmedelsverkets verksamhet bör granskas omedelbart

Pressmeddelande 23.10.2025

Riksdagen behandlade idag debattinitiativet om livsmedelsproduktionens framtid, självförsörjning och försörjningsberedskap. Svenska riksdagsgruppens ledamot Christoffer Ingo, som även var undertecknare till initiativet, lyfte fram behovet av en oberoende granskning av Livsmedelsverkets verksamhet och de långa köerna för livsmedelsföretagens exporttillstånd.

Antalet tjänstemän på Livsmedelsverket som utfärdar exporttillstånd till länder utanför EU har på tio år minskats med 60%. Idag måste livsmedelsindustrin vänta upp till ett år på att få ordning på sina papper. 

– Livsmedelsverket har genomfört inbesparingar inom exporttjänsterna trots att behovet bara ökar. Är det verkligen så att våra företag har tid att vänta över ett år för att få exportintyg för sina produkter? Och detta i tider då regeringen med andra handen aktivt satsar på export, säger Ingo. 

Livsmedelsverket har ett stort kontor med ca 900 årsverken. Genom åren har Livsmedelsverket likt andra myndigheter behövt anpassa och effektivera sin verksamhet till följd av nedskärningar i finansieringen. Frågan som Ingo upprepade gånger ställt av jord- och skogsbruksministern är om tiden har sprungit förbi hela verkets existens.  

– Då jordbrukarna i värsta fall får vänta till midsommar följande år för att få utbetalt sina lantbruksstöd, då livsmedelsindustrin tvingas dröja med verkställighet av export och då kostnader för olika djurregister skenat får man fråga sig om det riktigt finns någonting som fungerar. Senast nu borde ansvariga minister inse att en oberoende granskning av myndighetens funktionsduglighet behövs, säger Ingo 

Finlands framtid byggs med gemensamma åtgärder

Pressmeddelande 21.10.2025

Riksdagen debatterade idag statsrådets första redogörelse om framtiden. Svenska riksdagsgruppens gruppanförande hölls av riksdagsledamot Christoffer Ingo, där han betonade vikten av en stabil säkerhetspolitik, livskraftig livsmedelsproduktion och satsningar på innovation och forskning.

– Framtiden byggs med hållbara beslut som inte begränsas till en valperiod eller en politisk trend, utan det handlar om att lyfta blicken och tänka långsiktigt. Regeringens framtidsredogörelse är rätt verktyg för just detta, säger Ingo 

Finland står inför stora utmaningar i framtiden, som klimatförändringen, en åldrande befolkning, kraftig centralisering av tjänster och befolkningen samt en oroväckande säkerhetspolitisk trend. Finland kan ändå motarbeta det negativa genom satsningar på utbildning, innovation, gröna omställningen och en stärkt rättsstat. I dessa tider bör vi se på helheten och forma det Finland vi vill se om 10, 20 och 50 år. 

– Vi måste hitta lösningar för att tackla klimatförändringen, stöda vår inhemska matproduktion och satsa på försörjningsberedskapen. Finland ska ha ett bra investeringsklimat, som sporrar till tillväxt och hämtar in fler investeringar. Endast med en växande ekonomi tryggar vi välfärdssamhället, säger Ingo.